Saturday, January 30, 2010

Pelik tapi benar

Hmm mungkin tak pelik sangat...mcm ni citernya.

Kat area kedai saya ni dah ada satu existing laundry shop. Masa saya tgh buat kerja2 mengecat tu kerap jugaklah tokey laundry tu lalu depan kedai i ni...ada la dlm 3 kali. untuk pergi ke supermarket 99Speedmart. Dia selalu beli sabun, softener dan makanan kucing kat situ...(i donno why he keep on buying in small pack, sedangkan normally dobi beli direct dari supplier at bigger volume). Takpe...no issue kat sini.

Well, lepas kedai saya start beroperasi on 6 Jan 2010, minggu pertama dan kedua dia akan lalu depan kedai i ...lebih kurang 7,8 kali sehari. Mungkin sbb bekas pekerja part time dia, kerja fulltime dgn saya....jadi dia nak tengok2 kot. Fine...walopon terasa rimas.

Sebenarnya untuk ke supermarket tu dia tak perlu lalu depan kedai saya. Ada laluan lain dari kedai dia dan lebih mudah.

Saya bukan tak bertegur sapa dgn dia, in fact saya hari2 ckp "hi uncle" kat dia everytime dia lalu.

Lagi satu yg tak boleh blah kan, bila dia nak hantar laundry ke hotel2 (dia ada kontrak dgn hotel sekitar sini) atau bila dia mahu ke mana-mana, pasti dia akan memandu melalui jalan depan kedai saya jugak. Dan dia TIDAK singgah pun di supermarket. (Saya akan lari ke pintu dan perhatikan adakah dia mau membeli barang hingga perlu lalu depan kedai saya).

Kedudukan kedai beliau adalah berdekatan dgn jalan keluar dari kawasan shoplot sini. Beliau tidak perlu membazirkan minyak membuat satu pusingan tawaf utk keluar ke jalan utama sebenarnya.

Bukan dia sahaja yg berbuat begitu ye. Ada sekali tu , isteri beliau (warga indonesia sulawesi) lalu betul2 kat belakang kedai saya dan mengintai di dalam kedai. Cuba menegur pekerja saya
(bekas pekerja dia) dan kemudian pergi...APAKAH yg dia cuba buat?

Itu yg saya nampak...yg saya tak nampak?? Wallahualam.

Sekarang adik ipar beliau, lelaki, (adik isteri dia lah) warga sulawesi jugak ye, datang membantu di dobi beliau (saya tau adik ipar sbb pekerja saya bgtau).
Dia pun mewarisi sikap yg sama, dah berkali-kali memandu lalu di depan kedai saya tanpa singgah di supermarket.
Jalan di sini kalau one way pun mmg dia tak perlu bazir minyak lalu lalang macam ni.

Lepas tu kan, 2,3 hari ni, bila si isteri lalu depan kedai saya, dia tidak akan memijak lantai koridor depan kedai saya ni. Dia akan melompat (ye dia lompat) ke tanah parking, dan kemudian naik semula ke koridor kedai sebelah saya...kiri dan kanan kedai saya. APAKAH???

Pekerja saya (skrg dah jadi bekas pekerja sbb saya takut pasal isu majikan kena tangkap, denda, penjara jika di dapati mengupah pekerja asing tanpa permit....TAKUUUUTTTT), selalu mempersoalkan telatah tokey dobi itu sekeluarga.

Saya selalu berkata, "dah jangan pikir, nanti kita yg jadi gendeng (gila)"...

Memang malas nak pikir...lantak le ....jgn buat jahat kat saya sudah!



3 comments:

  1. Diaorg bangsa apa?? Harap2 takde benda yg serius yg dioarg buat kat kedai mommyct...biasa la kalau dah berniaga mesti ada yg tak senang hati dgn kita....all the best ye... :-)

    ReplyDelete
  2. kena berhati2 ckit, ada berniaga, macam tula...mesti ada yg tak senang hati...harap semuanya ok..insyaallah...

    ReplyDelete
  3. kena hati2 ek sbb kdg2 errr manusia nie ada hati yg SGT kotor..so kita bersedia dan berdoa le dari perkara2 tak baik..

    rambut sama hitam (wlupun ada yg kaler kan) heheheh tp hati lain2...:)

    anyway i doakan tak de apa2 yg buruk blaku kat bisness and family u ek :)

    ReplyDelete